OPLOSSINGEN - BK 2022
Hieronder vindt je per puzzel de oplossingen terug van hét BK Escape Rooms 2022!
1. The Pirate Pub - 695
In de Pirate Pub bevonden zich 72 flesjes, allen met een specifiek gekleurd label. Deze 72 flesjes behoorden tot 3 brouwerijen, te zien op het label, overeenkomend met steeds één bak van 24 flesjes per brouwerij. Wanneer deze flesjes volgens de bestellingen in juiste bak (correcte brouwerij) geplaatst werden, kon je op basis van de dopjes die al dan niet op de flesjes zaten, een drie cijferige code aflezen. Met deze code kon men dan ook het driecijferig slot openen!
2. The Dark Dungeon - 1234
In de Dark Dungeon werd je om te starten vastgeketend aan je partner in een deel van deze kerker. In het kwartje van de kerker waarin je vast zat, kon je op de muren allerlei symbolen zien. Evenzeer zag iedere speler een stukje van de opgave voor de code. Het linken van de symbolen aan elkaar, startende vanaf de opgave, leverde zo dan ook na grondig overleg en samenwerken tussen ieder stuk van de kerker een viercijferige code op. Hiermee kon zowel het slot open alsook de handboei!
3. The Forgotton Forge - 37826
In The Forgotton Forge kon men een heus aanbod vinden aan gekleurde kanonskogels. Ook vond met een houten constructie waarin deze kanonskogels terecht zouden komen. Om te achterhalen welke kleur kanonskogel waar kwam te liggen, dienden de spelers de vorm van de afgebeelde wapens te herkennen in de gekleurde bubbels die overeenkwamen met de gekleurde kanonskogels. Onder iedere soort wapen stonden dan ook de coördinaten die de locatie bepaalden binnen de houtconstructie. Zo vormden zich door het contrast van kleuren 5 cijfers als code!
4. The Abandoned Armory - 8469
In The Abandoned Armory kon je de wiskundige capaciteiten van je team testen. In deze wiskundige kamer vond men dan ook 6 puzzels terug, ieder met een wiskundige of logische werkwijze. Evenzeer werd er aangegeven dat alle puzzels dienden opgeteld te worden om de finale code te kraken. 1. Het aantal rondjes tellen in de getallen (bv. 6 heeft 1 rondje en 8 heeft er 2). 2. Rekensommen oplossen voor drie symbolen te ontcijferen van alcoholflessen. 3. Figuren matchen per horizontale lijn. 4. Lineaire reeks 5. Pyramide reeks 6. Cirkel Reeks.
5. The Jeopardous Jungle - (A)HAAK
In The Jeopardous Jungle vond je enerzijds lianen terug tussen de planten en andere decorstukken. Anderzijds vond je ook boomschijven met enkele gaten erin. Zo kreeg je via enkele info sheets de instructies om de lianen op een correcte wijze te rijgen. Zodra de boomschijven correct werden doorboord door de lianen verschenen er vier letters, op iedere boomschijf steeds één. Deze letters dan in de juiste volgorde plaatsen zorgde voor de code binnen deze kamer alsook de oplossing van deze puzzel.
6. The Salted Sea - 5211
In the Salted Sea vond je enerzijds 4 reddingsboeien, alsook 4 schijfjes die nèt pasten in deze reddingsboeien. Zodra deze schijfjes correct geplaatst werden in de reddingsboeien, kon men aan één zijde cijfers aflezen, en aan de andere zijde letters. Het aflezen van de letters in de volgorde van de cijfers aan de andere zijde leverde dan ook woorden op zoals: Peddels, kreeften, roeiboot, en vissen. Deze voorwerpen tellen in deze kamer vormde dan finaal de code voor te escapen!
7. The Captain's Cabin - 16059
In deze Captain's Cabin vond je verschillende koordjes, allen gemarkeerd op verschillende plaatsen met kleuren. Het doel binnen de puzzel in deze kamer bestond eruit om de koordjes zodanig correct te plaatsen op het houten fundament, waaruit men nadien cijfers kon afleiden door de vorm van deze koordjes. De koordjes werden zo gepositioneerd zodat iedere kleurmarkering liep door de brug met exact dezelfde kleurcode. Zo vormden de 5 koordjes, in volgorde door een extra zwarte markering in de vorm van 1-5 streepjes, een 5-cijferige code!
8. The Lazy Library - 5028
In The Lazy Library vond men enerzijds een hele hoop boeken, en anderzijds een brief aan de kapitein. Deze brief aan de kapitein beschreef een ontdekkingstocht waarin op een subtiele manier enkele boeken werden aangehaald die evenzeer aanwezig waren in de bibliotheek. Het uitpikken van deze boeken zorgden dan ook alvast voor de juiste onderdelen voor het oplossen van de puzzel. Indien men begon te bladeren door deze boeken vond men in ieder boek, de helft van een cijfer. Na deze 8 boeken matchen tot 4 cijfers vond men dan ook de volgorde door de chronologie in de brief te volgen.
9. The Scentless Swamp - 3810
In The Scentless Swamp werd een enorm groot aantal aan puzzelstukken teruggevonden midden in het moeras. De bedoeling hier bestond eruit om de slang volledig te puzzelen in een eerste stap. Zodra deze slang klaar was kon men de puzzelstukken omdraaien waarbij er op de achterzijde van ieder puzzelstuk een letter te zien was. Deze letters rangschikken van het begin van de slang tot het einde van de slag bood dan ook de zin aan 'De Oplossing Van Deze Code Is:' waarna 4 cijfers tevoorschijn kwamen. Deze vier cijfers vormden dan ook de finale code binnen deze kamer!
10. The Gustatory Galley - 16302
In The Gustatory Galley voorzag een kombuis waar men enerzijds kookpotjes vond na het doorzoeken van de kamer, en anderzijds een kookvuur. In een eerste stap dienden de kookpotjes geplaatst te worden op de juiste positie op het kookvuur. Dit kon door middel van de warmte schijven onder de potjes alsook de standen van de vuren rechts. Zodra deze goed stonden kon men aan de hand van de menu per stap (1-5) de ingrediënten achterhalen. Deze hadden steeds een kenmerkende kleur. Deze kleuren bekijken in de bijbehorende kookpot zorgden dan ook voor specifieke letters waarmee een cijfer kon worden gevormd. Op deze manier vormden 5 kookpotjes op de juiste positie, 5 cijfers door middel van het recept!
11. The Cubic Cottage - 5958
In the Cubic Cottage kon men brandhout terugvinden. Deze houten blokken hadden dan ook aan iedere zijde symbolen bedrukt. De bedoeling bestond erin binnen deze puzzel de symbolen te matchen met elkaar om zo een domino te verkrijgen van deze houten blokken. Dit leverde 4 cijfers op zodra alle blokken naast en achter elkaar gelegd werden. Om de volgorde te achterhalen van deze gevonden en gevormde cijfers, diende er gekeken te worden naar de letters op deze blokken. Deze vormden namelijk een een woordslang die resulteerde in woorden zoals 'eerst, laatste, tweede, en derde'. Op deze manier kon men ook de volgorde van de cijfers achterhalen!
12. The Tetragonal Treasury - 8541
In The Tetragonal Treasury werden de rooftochten van de piraten uit de doeken gedaan. Twee belangrijke zaken hierin bedroegen enerzijds het Piraten boek, en anderzijds het Piet Piraat leesboek. Om de puzzel op te lossen diende je te starten met het boek van Piet Piraat. Hierin vond je allerlei letters op de afbeeldingen van de personages in dit boek. Indien je één welbepaald personage volgde doorheen het boek vond je dan ook de letters die nodig waren om een getal te vormen. (bv. negenenzestig). Indien men dan ging kijken in het andere boek, op deze pagina, vond men een rooftocht terug waar er de nadruk werd gelegd op één omcirkeld cijfer. Op deze manier werden de vier personages gelinkt aan 4 cijfers, wat gelijk de code vormde voor het slot!
13. The Mysterious Mermaid Bay - SCHELP
In The Mysterious Mermaid Bay vond je de sleep van een zeemeermin die daar eerder leefde. Deze staaart was niet zomaar een staart, maar bevatte letters op verschillende plaatsen op deze zeemeerminnen-staart. Evenzeer vond je naast het houten strandhuisje een hoop Polaroid foto's die evenzeer een woord omvatte onder iedere foto. In een eerste stap diende je een zin te vormen met de verschillende polaroid foto's. Zodra deze zin gevormd was, met de woorden op iedere Polaroid foto, gaf deze meteen een instructie welke Polaroid foto's niet nuttig waren voor de oplossing van de puzzel. Indien men dan enkel ging met de nuttige Polaroid foto's kon men door te kijken naar de locatie van de foto hiermee op de zeemeerminstaart een letter aflezen. Deze 6 foto's en letters vormden zo Schelp.
14. The Historical Harbor - ANKER/SCHIP
In deze kamer vond je vele zeemanschapsvlaggen. Evenzeer waren er vijf verschillende puzzels in de kamer die ieder naar één letter leidden. Zo was er eerst en vooral een doorsnee van de vlag die nodig was. Door deze doorsnee te leggen op de vlaggen kon de gezochte vlag achterhaald worden. Verder was er analoog ook een omkadering aanwezig. De omkadering leverde de tweede letter op. Ook was er een cryptische beschrijving aanwezig (alfa / Sierra Leone) die stond voor een derde letter. Als vierde kon men aan de hand van de letters in de zakjes de kenmerken herkennen van de vierde vlag. Tot slot was er ook een morse beschrijving aanwezig voor de 5de vlag. Zo konden 5 letters achterhaald worden die via een letter-cijfer codering konden omgezet worden in het vijf-cijfer slot!
15. The Local Lighthouse - 5780
Bij The Local Lighthouse kregen de spelers de taak om op basis van enerzijds de beschrijvingen, anderzijds de kaders met kenmerkende vuurtorens te plaatsen rondom de Local Lighthouse. Iedere kader omvatte een letter alsook iedere plaats rond de Local Lighthouse een nummer bevatte tussen 1-16. Zodra de 16 vuurtorens geplaats waren rond de Local Lighthouse kon men op basis van de nummers die op iedere plaats rond de Local Lighthouse geplaatst waren een volgorde vinden voor de letters op de kaders. Deze 16 letters in volgorde vormden dan ook de letters voor vier cijfers. Deze vier cijfers vormden dan ook gelijk de finale code voor de opening van het slot binnen deze kamer!
16. The Vigorous Volcano - 23578/34580
In The Vigorous Volcano vond men enerzijds een grote rode doek, en anderzijds een hoop lavastenen. Op deze rode doek kon men evenzeer pijlen terugvinden die van betekenis waren voor het oplossen van de puzzels. Zo was het de bedoeling om achter iedere pijl het aantal stenen te plaatsen dat werd aangegeven door het cijfer net naast de pijl. Op deze manier werden er cijfers gevormd op de rode doek, die konden ingegeven worden op de push lock. Bij dit soort slot was er geen belang voor de volgorde, zo was het vinden van de 5 cijfers voldoende!
17. The Convergent Caves - 3598
In deze Convergent Caves werden er 4 puzzels opgesteld die ieder naar één cijfer konden leiden. Zo was er eerst en vooral een cijfer verstopt op de dynamietstaven. Het cijfer vijf was namelijk ruimtelijk geplakt rond de dynamietstaaf. Verder waren de letters van het cijfer negen verspreid over het wagonspoor. verder kon je ook op de beenderen woorden terugvinden waarin het cijfer acht verstopt zat. Tot slot konden er op de goudstaven ook stukken teruggevonden worden van de letters van het cijfer drie. Indien deze goudstaven denkbeeldig werden op elkaar geplaatst zorgde dit voor een vierde en laatste cijfer voor de code!
18. The Boneless Beach - 4132
Deze Boneless Beach bevatte als puzzel één rooster waarin tal van letters geplaatst waren. Om te weten hoe je dit rooster moest lezen kon je kijken naar de figuren die naast het rooster geplaatst waren. Zo was er enerzijds een spiraal naar het midden toe, en anderzijds een gekartelde lijn. Deze twee samen vertelden dus hoe je het rooster kon lezen. Hierin zat een brief verborgen van een piraat die aangespoeld was alsook zaten hier de vier cijfers in verborgen die je nodig had voor het openen van het slot in deze kamer.
19. The Bubbly Brewery - 201
In deze brouwerij vond je enerzijds rum flessen en anderzijds een lijst met alle soorten rum alsook de percentages alcohol die ze bevatten hiernaast. Om de puzzel op te lossen was hierbij vooral het algemeen label van de rumfles van belang alsook de alcoholpercentages die vermeld stonden op de lijst. Zo zorgde ieder alcoholpercentage voor de coördinaten van één welbepaalde letter. (bv. Alcoholpercentage 2.1% leverde een letter op die zich bevond op de eerste plaats in het tweede woord.). Indien men hierbij de 10 smaken af ging kreeg men een 3-cijferige code!
20. The Dreamless Dormitory - 9431
In de Dreamless Dormitory vond men een invasie van ratten die de slaapcabines overspoelde. Aan deze ratten was er wél één speciaal gegeven, namelijk dat ze zowel gekleurde pootjes als gekleurde oogjes. Indien dezelfde set van gekleurde oogjes gecombineerd werd met een set van gekleurde voetjes kreeg men een serie van ratten in een welbepaalde volgorde. Indien men dan de ratjes omdraaiden las men binnenin de buikjes evenzeer nog enkele letters. Deze letters lezen van het begin tot het einde van deze trein leverde dan ook 4 cijfers op!
Waar?
Brabanthal,
Brabantlaan 1,
3000 Leuven
Wanneer?
19-20 November,
2022
© All rights reserved - 2022